Je kombucha zdravá?

Kombucha se poslední roky těší ve světě velké slávě. Je všude: od regálů supermarketů, po ledničky v kancelářích a dokonce i v kavárnách (v láhvi či čepovaná). Jak tento perlivý fermentovaný čaj rostl na popularitě, rostla i tvrzení o jeho zdravotních přínosech, jako je zlepšení trávení, metabolismus, imunita, funkce jater, zdraví srdce, atd. Jsou však tato tvrzení o tom, jak je kombucha zdravá, podložena vědou?

Zde je to, co tvrdí různí odborníci na výživu.

Co je kombucha?

Kombucha je fermentovaný čajový nápoj vyrobený ze zeleného nebo černého čaje (případně obou, čaje jiného,…), cukru, kvasinek a bakterií a předpokládá se, že pochází z Číny. Vyrábí se přidáním kolonie živých bakterií a kvasinek, známých jako SCOBY (symbiotická kolonie bakterií a kvasinek), do oslazeného čaje. Celý tento nápoj se nechá několik dnů až týdnů fermentovat, dokud se nezmění v lehce sladký, nakyslý nápoj, který se oddělí od SCOBY a stočí se do lahve.

Je pro nás kombucha dobrá? Je kombucha zdravá?

Kombucha obsahuje vitamíny B, antioxidanty a probiotika, ale nutriční obsah nápoje se bude lišit v závislosti na značce a způsobu přípravy, takže si budete chtít přečíst složení. Zatímco džusy a limonády často obsahují mnohem více cukru, než kombucha, každý gram cukru se počítá. Cukr je však většinou do kombuchy přidáván pouze jako nutná složka pro fermentaci. Navzdory všem zdravotním tvrzením o kombuše odborníci na výživu tvrdí, že zatím není dostatek vědeckých důkazů, které by portvrdily fakt, že je kombucha pro nás skutečně přínosná a zdravá.

Je kombucha dobrá na trávení?

Potraviny, které procházejí přirozeným procesem fermentace, získávají probiotické vlastnosti a konzumace těchto potravin může přinést výhody, jako je lepší trávení a vyváženější střevní mikrobiom. Mnoho odborníků na výživu se domnívá, že kombucha může být prospěšná pro zdraví střev díky těmto probiotikům, ačkoli říkají, že je zapotřebí více výzkumu. „Některé zdroje tvrdí, že kombucha může pozitivně ovlivnit zdravá střeva. Dojde ke snížení zánětu díky probiotikům, nicméně k potvrzení tohoto tvrzení je třeba dokončit další výzkum. Maria Zamarripa, registrovaná dietoložka z Denveru, říká, že kombucha a její prospěšná probiotika mohou podporovat zdraví střev. Dále však zdůrazňuje, že tento nápoj není náhradou zdravé stravy. „Konzumace stravy bohaté na vlákninu z ovoce, zeleniny, ořechů a semen je nejdůležitějším faktorem pro podporu zdravého střevního prostředí pro rozkvět těchto probiotik,“ říká.


ČTĚTĚ: Kombucha – 6 léčivých účinků čajové houby


Obsahuje kombucha kofein?


Kombucha obvykle obsahuje trochu kofeinu (protože se vyrábí z čaje), ale množství je malé ve srovnání s kávou, čajem, sodou, atd. Obvykle asi jedna třetina kofeinu v čaji zůstane poté, co byl fermentován, což je asi 10 až 25 miligramů na porci pro černý čaj. To obecně není dostatečné množství kofeinu, aby to mělo dopad na většinu lidí, ale reakce se může lišit od člověka k člověku.

Kolik alkoholu obsahuje kombucha?


Každá kombucha obsahuje malé množství alkoholu, který vzniká při fermentačním procesu, ale většinou to nestačí, aby člověk jeho účinky pocítil. Komerčně dostupné odrůdy prodávané v USA musí obsahovat méně než 0,5 % objemu alkoholu, aby mohly být prodávány jako nealkoholické nápoje. Tak to nařizuje úřad pro daně a obchod pro alkohol a tabák. Naše kombucha od Smyslných Dobrot je pravidelně měřena a více, jak 0,5% alkoholu nám alkohol metr nikdy neukázal.

Škodí kombucha vašim zubům?


Kyselost kombuchy je potenciálně problematická, ale je zapotřebí dalších studií, abychom se dozvěděli více o tom, jak nápoj ovlivňuje zdraví ústní dutiny. “Můžeme spekulovat, že nízké pH kombuchy, které je podobné pH sody, může mít srovnatelný účinek,” říká Clarisa Amarillas Gastelum. Nápoje s nízkým pH mohou ohrozit zubní sklovinu a zvýšit pravděpodobnost změny barvy zubů při pití vysoce pigmentovaných nápojů. Ale to nutně neznamená, že se musíte kombuchy úplně zbavit. Pro ochranu vašich zubů Gastelum doporučuje pít kombuchu na jedno posezení, spíše než popíjet celý den. Při pití používat brčko a po dokončení si vypláchnout ústa vodou.

Je bezpečné pravidelně pít kombuchu?


Odborníci na výživu tvrdí, že pro většinu lidí je v pořádku pít kombuchu každý den. Ale pokud si tím nejste jisti, poraďte se se svým lékařem. Někteří doporučují, aby se těhotné nebo kojící ženy a lidé s narušeným imunitním systémem drželi od kombuchy dál. Živé bakterie v nápoji by mohly být škodlivé.

Poznámka má osobní: Já piji kombuchu pravidelně, a to jsem potřetí těhotná. Rozhodnutí je však na každém 🙂

Dávejte pozor i na to, kolik kombuchy pijete. Někteří lidé nemusí hned tolerovat velké množství kombuchy. Začněte tím, že budete pít 200ml nebo méně denně a zvyšte objem na základě vaší tolerance.


Pokud chcete zkusit kombuchu, doporučujeme začít 12ti denní kůrou s naší kombuchou – uvidíte, jak vám kombucha sedne 🙂

Objednávejte ZDE mix 12 dávek kombuch

Kombucha mix - kombucha bezinka, kombucha Jahoda a Máta, kombucha Mango a maca, kombucha malina a ibišek, kombucha zázvor a bylinky, raw nepasterizovaná magu kombucha loklok

ZDROJ: https://time.com/5516472/is-kombucha-healthy/

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *